Zużyte opony = gumowy surowiec. Nie wyrzucaj, odzyskuj, chroń środowisko

B jak bieżnikowanie

Jednym ze sposobów zagospodarowania zużytych opon jest ich bieżnikowanie, polegające na zastąpieniu zużytego bieżnika – nowym. Główną masę opony (70 - 80 % ) stanowi jej mechaniczna konstrukcja czyli korpus. Składa się on ze splotu linek stalowych o specjalnym układzie, oblanego odpowiednio dobranymi warstwami gumy. Pozostałe 20 – 30 % masy opony stanowi bieżnik, podlegający procesowi zużywania.

Opony bieżnikować można na zimno lub na gorąco. Pierwszy ze sposobów opiera się na połączeniu przygotowanego korpusu (karaksu) z nowym bieżnikiem, a drugi na odciśnięciu wzoru na wstępnie przygotowanym karaksie i jego utrwaleniu w procesie wulkanizacji. Bieżnikowanie na zimno stosuje się przy oponach do samochodow ciężarowych, zaś metodę na gorąco głównie do opon diagonalnych i do samochodów osobowych.

Opony bieżnikowane są tańsze o co najmniej 30 % od nowych opon do samochodów osobowych, a różnica ta
jest jeszcze większa w przypadku opon do pojazdów "większego kalibru". Opony regenerowane charakteryzują się takimi samymi indeksami prędkości jak nowe, a ponadto często posiadają one głębszy bieżnik w porównaniu do opon seryjnych, dzięki czemu są mniej podatne na zjawisko aquaplanningu. Nie należy także zapominać o najważniejszej kwestii, a mianowicie korzyściach dla środowiska naturalnego. Regenerowanie opon wiąże się z mniejszym zużyciem surowców naturalnych oraz ze zredukowanym o ≈ 2/3 wydatkiem energetycznym. Co więcej dzięki bieżnikowaniu wyrzuca się mniej niepotrzebnych karaksów - niektóre opony bieżnikować można nawet 2-3 razy.

Źródło:
1. http://www.opony.com.pl/artykul/opony-bieznikowane/?id=1009
2. http://autokult.pl/9041,co-warto-wiedziec-o-oponach-bieznikowanych-poradnik
3. http://www.goodyear.eu/pl_pl/tire-advice/retread/environmental-benefits/

joomla wellnessLorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s...