Zużyte opony = gumowy surowiec. Nie wyrzucaj, odzyskuj, chroń środowisko

Upcycling

Upcycling jest to proces przekształcania materiałów starych lub nadających się na śmietnik do rzeczy użytecznych, często o pięknym wyglądzie. Założeniem upcyclingu jest powstawanie produktów o wartości wyższej lub niezmienionej w stosunku do przetwarzanych surowców, w przeciwieństwie do downcyclingu, podczas którego wraz z przetwarzaniem dochodzi do pogorszenia jakości materiału. Twórcą powyższego pojęcia jest Riemann Verlag (1999), jednak przykłady postępowania opartego na założeniach upcyclingu znane są nie od dziś. Sytuacjami, które dawniej zmuszały ludzi do przerabiania i ponownego wykorzystywania produktów były przede wszystkim ograniczenie zasobów finansowych lub/i dostepności materiałów. Dziś coraz częściej motywuje nas do tego nasza świadomość ekologiczna. Przykładami upcyclingu z użyciem zużytych opon może być ich przerobienie na elegancki stolik kawowy czy oplecione sznurkiem pufy.
Czy upcycling=recykling?
W procesie recyklingu następuje rozkład surowców (np. papieru, plasiku czy szkła) do podstawowych materiałów, w celu przerobienia ich na nowe produkty, często o gorszej jakości. Z kolei podczas upcyclingowania nie dochodzi do rozkładu materiałów. Kiedy np. potniemy zużytą oponę na mniejsze fragmenty i stworzymy z niej kosz na zakupy, korzystamy wciąż z tego samego materiału. Co więcej taki kosz będzie charakteryzował się większą żywotnością i wytrzymałością w stosunku do kosza tradycyjnego, a więc w tym przypadku nastąpi polepszenie jakości nowego produktu. Jak widać upcycling jest procesem, który wywiera pozytywny wpływ na środowisko naturalne, zmniejszając ilość śmieci trafiających do globalnego strumienia odpadów, a ponadto wiąże się z otrzymywaniem nowych rzeczy o przynajmniej takiej samej jakości jak produkt wyjściowy.

Źródło:
1. http://hipcycle.com/what-is-upcycling
2. Zdjęcie pobrano ze strony: http://ulicaekologiczna.pl/wp-content/gallery/donice-z-opon/melb-flower-garden-022.jpg

Kilka ciekawostek na temat opon

1. Czy wiecie, że naturalnym kolorem gumy opon jest biel, a nie czerńPrzez około 25 lat od daty produkcji pierwszego auta wszystkie opony były białe! W celu zwiększenia trwałości opon i przedłużenia ich żywotności producenci gumy zaczęli dodawać do niej sadzę, będącą odpadem produkcyjnym przemysłu naftowego. Siła rozciągania takiej gumy jest o 1000 razy większa w porównaniu do materiału bez dodatku sadzy. Co więcej sadza ułatwia odprowadzanie ciepła z takich miejsc jak np. bieżnik, co jest jej niewątpliwą zaletą, zważywszy na fakt, że ciepło jest jednym z największych wrogów opony.

2. Największa opona świata posiada 63 - calową obręcz, mierzy 4 metry i waży prawie 5,5 tony! Opona jest produkcji Goodyeara i powstała z myślą o górnictwie skalnym (w celu przewożenia ogromnego tonażu skał). Dzięki wdrożeniu do produkcji zaawansowanych technologii jest ona w stanie udźwignąć obciążenie 100 tys. kg przy prędkości do 50 km/h. Opona swoimi rozmiarami dorównuje słoniowi afrykańskiemu (Loxodonta africana)!
To się nazywa rozmiar XXL!

3. Największym producentem opon na świecie jest firma LEGO! Pod względem ilości produkowanych "opon" firma nie ma sobie równych. Każdego roku produkuje około 318 milionów sztuk maleńkich opon w rozmiarach od 14,4 mm do 10,7 cm średnicy. Dla porównania w roku 2011 firma Bridgestone wyprodukowała ok. 190 milionów opon, Michelin 184 mln, a Goodyear 181 mln. Swoją drogą ciekawe jak wygląda sprawa utylizacji takich mini oponek ;-)

Źródło:
1. http://www.bowentire.com/about-us/news/articletype/articleview/articleid/158/fun-tire-facts-you-may-not-have-known.aspx
2. http://www.autoinfluence.com/fun-amazing-facts-tires/
3. http://www.thefreelibrary.com/Shift+of+emphasis.-a0289215925

Wykorzystanie gumowego surowca w modyfikacji asfaltu

Czy wiecie, że kauczuk naturalny jako składnik modyfikujący asfalt po raz pierwszy zastosowano w roku 1902? Wprowadzenie do nawierzchni kauczuku z rozdrobnionej gumy odbyło się nieco później - lata 60 - te ubiegłego wieku. Wykorzystanie gumy jako dodatek do asfaltu wynikało wówczas przede wszystkim z aspektów ekonomicznych - kauczuk wyprodukowany ze zużytych opon jest tańszy od kauczuku naturalnego. Dziś, głównym powodem dodawania miału gumowego do nawierzchni asfaltowych są względy ekologiczne. Jak podają specjaliści - 1 km autostrady czteropasmowej = zagospodarowanie ok. 3 tys. zużytych opon.

Wprowadzenie gumy do mieszanki mineralno-asfaltowej odbywa się metodą na mokro lub na sucho. W pierwszym ze sposobów do asfaltu zostaje dodana rozdrobniona guma o uziarnieniu mniejszym niż 1 mm. W wyniku tego procesu powstaje lepiszcze gumowo-asfaltowe, stosowane później w wytwarzaniu mineralnobitumicznej mieszanki. W metodzie suchej rozdrobniona guma jest dodawana bezpośrednio do mieszanki mineralno-asfaltowej. Guma w powyższym sposobie może być traktowana w dwojaki sposób. Gdy do mieszanki dodaje się gumowy surowiec o najdrobniejszej frakcji (w celu jej rozpuszczenia w asfalcie), guma odgrywa rolę modyfikatora asfaltu. Natomiast jeśli stosuje się materiał o większym uziarnieniu, guma traktowana jest jako kruszywo.

Ekonomia, ekologia... No dobrze, ale nie zapominajmy także o względach jakościowych zmodyfikowanej gumą nawierzchni asfaltowej. Wzbogacony w gumowy surowiec asfalt posiada wiele zalet m.in: charakteryzuje się zwiększoną trwałością oraz elastycznością, redukuje odbijanie światła, wpływa na ograniczenie emisji hałasu czy też zwiększa szorstkość nawierzchni.

Źródło:
1. Sybilski D.: Zastosowanie odpadów gumowych w budownictwie drogowym. Przegląd Budowlany 5/2009: 37 - 44.

Oda do Opony

Opono, Opono!
Przestań zaśmiecać natury łono,
Nie dla Ciebie łąki i lasy,
Czy przydomowych ogrodów tarasy...

Kiedy na drodze dokonasz żywota,
Czeka na Ciebie inna robota!
Jako granulat idź na boisko,
Nie jedna szkoła da za to wszystko!

Lubisz ciepełko? Jedź na wakacje!
Do cementowni na rekreację,
Tam ukłoń się wszystkim i wskocz do pieca,
Dasz ful energii i będzie heca!

Od pieców domowych jednak stroń,
Bo nader trującą wydzielasz woń!
Wznieś więc ku górze swoje oblicze,
Masz wiele zalet, dalej wyliczać?

Autor: Ewa Lewandowska

Bufery drogowe

Dość powszechnym przykładem zagospodarowania zużytych opon jest tworzenie buferów zabezpieczających drogi (ang. buffer = ochrona, zabezpieczenie). Budowa dróg i związane z nią utrudnienia (np. zwężenie pasów drogowych) jak również prowadzenie pojazdów z nadmierną prędkością są sytuacjami, które narażają uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.

Bufery z opon są produktami redukującymi prędkość, a ponadto zapewniają większe odstępy od prac drogowych, gwarantując tym samym bezpieczeństwo osobom zaangażowanych w budowę. Znanym w Europie producentem buferów jest firma Bergma. Standardowe bufery oferowane przez firmę posiadają następujące wymiary: szerokość - 3 m, wysokość - 1 m, waga - 0,8 tony. Jej produkty posiadają atest kolizji, wykonany w Szwecji przez "Volvo Safety Center", przy użyciu auta o masie 2 ton, poruszającego się z prędkością 100 km/h. Test kolizji można obejrzeć na stronie: http://www.bergma.no/polska/bergma-bufery.

Obok zabezpieczenia dróg, bufery ze zużytych opon mogą być wykorzystywane także do zabezpieczenia składowisk odpadów czy do ochrony nadbrzeży portowych jako tzw. odbijacze.
Źródło: http://www.bergma.no/polska/bergma-bufery

joomla wellnessLorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s...