Zużyte opony = gumowy surowiec. Nie wyrzucaj, odzyskuj, chroń środowisko

cheap zbrush 4r7 apple version oem building premium 2017 building design suite 2017 student price chief architect for apple mac student price archicad 19 student license
lt for apple mac autodesk autocad lt 2015 for apple mac student edition discover more

Kontrowersje w sprawie spalania opon czyli dlaczego nie możemy ich palić sami, a w cementowniach jest to dozwolone.

Jeśli ktoś z Was był kiedyś świadkiem palenia opon, to z pewnością wie, że widok i zapach dymu powstającego w wyniku tego procesu są odstraszające. Z czego to wynika?

Nie od dziś wiadomo, że w skład opon wchodzi wiele substancji, których uwolnienie w procesie spalania może mieć destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie. Mówiąc, że w oponach znajduje się cała tablica Mendelejewa zapewne przesadzimy, ale jednak… Znaczną jej część w „gumach” odnajdziemy. Ołów, chrom, cynk, nikiel i miedź, wchodzące w skład tlenków, do tego kadm, to tylko nieliczne ze składników gumowego surowca. Spalanie w domowych kotłowniach = wdychanie trującego dymu i związane z tym konsekwencje zdrowotne (m.in. choroby nowotworowe).

No dobrze – palenie opon jest błędem. Ale jak do tego się ma propagowanie ich spalania w cementowniach jako paliwa alternatywnego? Tam już nie są trujące?

BINGO!

W piecu cementowym panuje bardzo wysoka temperatura – dochodząca do 2000°C w strefie spiekania. Co więcej  spalanie w takim piecu jest procesem bezodpadowym. Do innych cech pieca cementowego należą ponadto: alkaliczny charakter materiału w piecu czy długi czas przepływu gazów przez system pieca obrotowego. To wszystko składa się na bezpieczeństwo procesu spalania zużytych opon w cementowniach.

W Polsce istnieje obecnie 9 cementowni, w których istnieje możliwość współspalania paliw alternatywnych, w tym zużytych opon. W 2010 roku w przemyśle cementowym zużycie paliw alternatywnych wyniosło 982 tys. ton, z czego 89,5 tys. ton stanowiły zużyte opony. Dla porównania zużycie węgla do produkcji cementu w tym samym roku wyniosło 962 tys. ton.


Źródło:
1. Środa B. Stowarzyszenie Producentów Cementu: Odzysk energetyczny w cementowni. X Forum Gospodarki Odpadami. Stare Jabłonki 2013;
2. http://www.odr.pl/ekologia-i-rodowisko/ochrona-rodowiska/513-trucizna-z-komina;
3. Muschack W.: Pollution of Street Run-off by Traffic and Local Conditions. Sci. Total Environ., 93: 419-431, 1990.

Mroczna przeszłość zużytych opon...

Zważywszy na ogromny tonaż produkowanych co roku opon (ok. 22 mln. ton) oraz długi okres ich rozkładu (≈ 100 lat) zużyte opony są odpadem, który w znaczny sposób obciąża środowisko naturalne. Problem ich zagospodarowania rozwiązują dziś przepisy prawne. Nakładają one na producentów gumowego surowca obowiązki odzysku określonego tonażu wyprodukowanych opon (aktualnie 75%), a na przedsiębiorców obowiązki ewidencjonowania ich działalności w zakresie składowania i przekazywania odpadu do odzysku.

Jednak zanim powstały uwarunkowania prawne regulujące kwestię zagospodarowania zużytych opon, świat sięgał
po różne, często mrożące krew w żyłach rozwiązania. Przykładem może być topienie opon samochodowych na dnie oceanów czy ich zasypywanie piaskami Sahary. Powszechnym zjawiskiem było kiedyś także składowanie opon na wysypiskach śmieci, jak również transportowanie zużytego produktu do krajów "trzeciego świata" celem kontynuacji użytkowania.

W Polsce problem zużytych opon reguluje ustawa z dn. 11 maja 2001 o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, która rozwiązuje m.in. sprawę szkodliwych dla środowiska dzikich składowisk opon. Choć w kwestii postępowania z zużytymi oponami w Polsce nie zawsze było różowo, to warto się pochwalić, że dziś nasz kraj jest jednym z liderów organizowania systemów zbiórki i zagospodarowania zużytych opon!

Źródło:
1. Sobiecki M. Rozwój systemu gospodarki odpadami po oponach samochodowych w Polsce. Zużyte opony samochodowe globalnym problemem ekologicznym.Warszawa 2009.
2. http://www.utylizacjaopon.pl/Default.aspx?PageId=143

Kilka ciekawostek na temat opon

1. Czy wiecie, że naturalnym kolorem gumy opon jest biel, a nie czerńPrzez około 25 lat od daty produkcji pierwszego auta wszystkie opony były białe! W celu zwiększenia trwałości opon i przedłużenia ich żywotności producenci gumy zaczęli dodawać do niej sadzę, będącą odpadem produkcyjnym przemysłu naftowego. Siła rozciągania takiej gumy jest o 1000 razy większa w porównaniu do materiału bez dodatku sadzy. Co więcej sadza ułatwia odprowadzanie ciepła z takich miejsc jak np. bieżnik, co jest jej niewątpliwą zaletą, zważywszy na fakt, że ciepło jest jednym z największych wrogów opony.

2. Największa opona świata posiada 63 - calową obręcz, mierzy 4 metry i waży prawie 5,5 tony! Opona jest produkcji Goodyeara i powstała z myślą o górnictwie skalnym (w celu przewożenia ogromnego tonażu skał). Dzięki wdrożeniu do produkcji zaawansowanych technologii jest ona w stanie udźwignąć obciążenie 100 tys. kg przy prędkości do 50 km/h. Opona swoimi rozmiarami dorównuje słoniowi afrykańskiemu (Loxodonta africana)!
To się nazywa rozmiar XXL!

3. Największym producentem opon na świecie jest firma LEGO! Pod względem ilości produkowanych "opon" firma nie ma sobie równych. Każdego roku produkuje około 318 milionów sztuk maleńkich opon w rozmiarach od 14,4 mm do 10,7 cm średnicy. Dla porównania w roku 2011 firma Bridgestone wyprodukowała ok. 190 milionów opon, Michelin 184 mln, a Goodyear 181 mln. Swoją drogą ciekawe jak wygląda sprawa utylizacji takich mini oponek ;-)

Źródło:
1. http://www.bowentire.com/about-us/news/articletype/articleview/articleid/158/fun-tire-facts-you-may-not-have-known.aspx
2. http://www.autoinfluence.com/fun-amazing-facts-tires/
3. http://www.thefreelibrary.com/Shift+of+emphasis.-a0289215925

Komu chipsa ze zużytej opony?

Tak, chipsa! Uspokajam - autor artykułu nie spadł dzisiaj z krzesła ;-)
Chipsy są jedną z frakcji, na jaką rozdrobnić można zużyte opony. W tym kontekście porozmawiamy sobie dziś na temat recyklingu materiałowego gumowego surowca. 

Recykling materiałowy jest to proces, w wyniku którego zużyte opony zostają przetworzone do postaci surowców, przygotowanych do ponownego użycia. Podstawowym sposobem na odzyskanie składników, z których opony zostały wyprodukowane jest ich rozdrobnienie. W efekcie powyższego procesu powstaje surowiec, w skład którego wchodzą: guma, stal oraz włókna. Uzyskana w ten sposób guma jest następnie dzielona na frakcje lub podlega dalszemu rozdrobnieniu.

Gumowy surowiec można rozdrobnić na następujące frakcje:
1. Połówki oraz mniejsze fragmenty ( >300 mm);
2. Strzępy (40 - 300 mm);
3. Chipsy (10 - 50 mm);
4. Granulat (1 - 10 mm);
5. Miał (0 - 1 oraz 0 - 0,5 mm);

W zależności od stopnia rozdrobnienia, zużyte opony można wykorzystać w różny sposób. I tak, wspomniane wcześniej chipsy, wykorzystuje się np. jako wypełnienia lekkie konstrukcji przejść podziemnych, miał gumowy jest stosowany do produkcji wykładzin podłogowych czy jako dodatek do asfaltu, a granulat znajduje zastosowanie m.in w nawierzchniach boisk sportowych oraz popularnych dziś ścieżek do biegania.
Produkty uzyskane w wyniku recyklingu materiałowego zużytych opon, posiadają wiele zalet, a przykładem może być wzbogacony w gumę asfalt, który charakteryzuje się większą giętkością, zredukowaną emisją hałasu oraz mniejszym poślizgiem w stosunku do nawierzchni tradycyjnej.


Źródło:
1. Gronowicz J, Kubiak T. RECYKLING ZUŻYTYCH OPON SAMOCHODOWYCH. PROBLEMY EKSPLOATACJI; 2-2007; S: 5-18.
2. http://www.utylizacjaopon.pl/Default.aspx?PageId=144

Ile kalorii ma opona?

Mało kto z nas zdaje sobie sprawę jaką kaloryczność posiada tak niepozorny kawałek gumy, jakim jest zużyta opona. Przykładowa wartość opałowa węgla brunatnego wynosi ok. 9 MJ/kg, pelletu 19 MJ/kg, węgla kamiennego 24 MJ/kg, a ekogroszku 28 MJ/kg. Jak myślicie, na którym miejscu wśród powyższych paliw plasuje się zużyta opona? Otóż na...pierwszym! Wartość opałowa zużytej opony wynosi aż 30 MJ/kg!

Mogłoby się wydawać, że w związku z ich dużą wartością opałową, opony będą świetnym paliwem w domowych kotłowniach. NIC BARDZIEJ MYLNEGO.
W dymie z palonych opon występuje wiele trujących dla zdrowia substancji w tym dioksyny oraz metale ciężkie, które wywierają negatywny wpływ na nasze zdrowie. Najpoważniejszymi konsekwencjami wdychania skażonego dymu są m.in. choroby nowotworowe, kłopoty z układem krążenia czy uszkodzenia płodu u ciężarnych kobiet.

Aby wytwarzanie energii z opon było bezpieczne dla zdrowia, musi się odbywać w specjalnie do tego dostosowanych piecach, zapewniających spalanie w bardzo wysokiej temperaturze. Takie warunki spełniają m. in. piece w cementowniach i z tego względu, to właśnie w nich zużyte opony wykorzystuje się jako paliwo alternatywne. Proces, podczas którego zużyta opona przekształca się w energię cieplną, nosi nazwę odzysku energetycznego. Obecnie jest to najpowszechniej stosowana metoda odzysku zużytych opon w Polsce, obejmująca ok. 60% wyprodukowanego tonażu.

Źródło:
1. http://www.utylizacjaopon.pl/Default.aspx?PageId=144
2. http://www.mos.gov.pl/g2/big/2009_04/b46054626c838344c3c67a0349ad7268.pdf
3. http://polskicement.pl/files/Pages/138/uploaded/23_26.pdf

joomla wellnessLorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s...