Zużyte opony = gumowy surowiec. Nie wyrzucaj, odzyskuj, chroń środowisko

autodesk 3ds max 2017 where can i buy photoshop lightroom 6 autocad lt 2014 purchase autocad lt 2014 purchase
illustrator version education discount adobe illustrator cs6 for mac how much acrobat 9 windows xp product key

B jak bieżnikowanie

Jednym ze sposobów zagospodarowania zużytych opon jest ich bieżnikowanie, polegające na zastąpieniu zużytego bieżnika – nowym. Główną masę opony (70 - 80 % ) stanowi jej mechaniczna konstrukcja czyli korpus. Składa się on ze splotu linek stalowych o specjalnym układzie, oblanego odpowiednio dobranymi warstwami gumy. Pozostałe 20 – 30 % masy opony stanowi bieżnik, podlegający procesowi zużywania.

Opony bieżnikować można na zimno lub na gorąco. Pierwszy ze sposobów opiera się na połączeniu przygotowanego korpusu (karaksu) z nowym bieżnikiem, a drugi na odciśnięciu wzoru na wstępnie przygotowanym karaksie i jego utrwaleniu w procesie wulkanizacji. Bieżnikowanie na zimno stosuje się przy oponach do samochodow ciężarowych, zaś metodę na gorąco głównie do opon diagonalnych i do samochodów osobowych.

Opony bieżnikowane są tańsze o co najmniej 30 % od nowych opon do samochodów osobowych, a różnica ta
jest jeszcze większa w przypadku opon do pojazdów "większego kalibru". Opony regenerowane charakteryzują się takimi samymi indeksami prędkości jak nowe, a ponadto często posiadają one głębszy bieżnik w porównaniu do opon seryjnych, dzięki czemu są mniej podatne na zjawisko aquaplanningu. Nie należy także zapominać o najważniejszej kwestii, a mianowicie korzyściach dla środowiska naturalnego. Regenerowanie opon wiąże się z mniejszym zużyciem surowców naturalnych oraz ze zredukowanym o ≈ 2/3 wydatkiem energetycznym. Co więcej dzięki bieżnikowaniu wyrzuca się mniej niepotrzebnych karaksów - niektóre opony bieżnikować można nawet 2-3 razy.

Źródło:
1. http://www.opony.com.pl/artykul/opony-bieznikowane/?id=1009
2. http://autokult.pl/9041,co-warto-wiedziec-o-oponach-bieznikowanych-poradnik
3. http://www.goodyear.eu/pl_pl/tire-advice/retread/environmental-benefits/

Oda do Opony

Opono, Opono!
Przestań zaśmiecać natury łono,
Nie dla Ciebie łąki i lasy,
Czy przydomowych ogrodów tarasy...

Kiedy na drodze dokonasz żywota,
Czeka na Ciebie inna robota!
Jako granulat idź na boisko,
Nie jedna szkoła da za to wszystko!

Lubisz ciepełko? Jedź na wakacje!
Do cementowni na rekreację,
Tam ukłoń się wszystkim i wskocz do pieca,
Dasz ful energii i będzie heca!

Od pieców domowych jednak stroń,
Bo nader trującą wydzielasz woń!
Wznieś więc ku górze swoje oblicze,
Masz wiele zalet, dalej wyliczać?

Autor: Ewa Lewandowska

Kiedy mówimy, że opona jest zużyta?

Bez niej jazda autem byłaby niemożliwa. Może być mniejsza lub większa, droższa lub tańsza, zimowa lub letnia, jednak na każdą w końcu przychodzi czas...

Jak zatem rozpoznać, że nasze "gumy" powinny już zostać oddane do najbliższego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych?

Poniżej zestawiono najważniejsze czynniki dyskwalifikujące nasze opony przed dalszym użytkowaniem:

1. Głębokość bieżnika o wartości wskaźnika zużycia TWI = 1,6 mm. Taka opona charakteryzuje się znacznie mniejszą przyczepnością do podłoża, zwłaszcza kiedy jest mokre.
2. Uszkodzenia typu: przebicie opony, odsłonięcia/deformacje drutówki, załamania/rozwarstwienie opasania, pofałdowania/ otarcia wewnętrznych warstw gumy czy zniszczenia będące następstwem kontaktu z substancjami żrącymi to także czerwona kartka dla naszych opon.
3. Wiek powyżej 6 lat (wg niektórych producentów - 10 lat ) od daty produkcji, nawet przy zachowaniu dobrych parametrów technicznych opony. Jak twierdzą specjaliści stare opony to większe ryzyko awarii. Dlatego też po upływie 5 lat od daty produkcji zalecane jest poddawanie opon regularnej kontroli pod kątem zmian starzeniowych i zmęczeniowych gumy.

Zatem! Regularnie sprawdzajmy nasze opony, a kiedy się zużyją oddajmy je do najbliższego PSZOK'u, żeby nie marnować tak cennego surowca wtórnego!

Źródło:
1. http://www.michelin.pl/opony/ucz-sie-udostepniaj/poradnik-nabywcy-opon/kiedy-zmienic-opony;
2. http://www.oponeo.pl/artykul/zuzycie-opon-po-czym-je-poznac.

Świętuj z nami Światowy Dzień Ochrony Środowiska!

5 czerwca w ponad 100 krajach na świecie obchodzony jest Światowy Dzień Ochrony Środowiska (World Environment Day, WED) - jedna z najważniejszych inicjatyw na rzecz ochrony naszej planety! W tym roku mijają 43 lata od ustanowienia pierwszego WED przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. Pomimo tego, że forma podejmowanych tego dnia inicjatyw uległa licznym zmianom, to idea jest wciąż ta sama - uświadomienie światu problemów związanych z ochroną środowiska oraz promocja działań i inwestycji proekologicznych.

Tegoroczne hasło WED'u brzmi: "Siedem bilionów marzeń. Jedna Planeta. Użytkuj ostrożnie". Zgodnie z informacjami Programu Środowiskowego ONZ - jeśli bieżące wzorce konsumpcji oraz produkcji nie ulegną zmianie, to do roku 2050 będziemy potrzebowali trzech planet, aby podtrzymać dotychczasowy poziom naszego życia...

Terminy recykling i utylizacja nabierają tego dnia szczególnego znaczenia, ponieważ umożliwiają oszczędzanie zasobów środowiska oraz energii. Pamiętajmy więc o zużytych oponach! Te szkodliwe dla środowiska odpady, stanowią równocześnie cenny surowiec wtórny. Dlatego warto je oddać do najbliższego punktu zbiórki zużytych opon zlokalizowanego przy Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), skąd trafią do zakładów, zajmujących się ich odzyskiem.

Może ktoś zdecyduje się oddać kilka starych opon do punktu zbiórki w ramach dobrego uczynku na rzecz ochrony środowiska ? 

Wink

Źródło:

1. http://www.unep.org/wed/about.asp;

2. http://www.eurodesk.pl/eurokalendarz/swiatowy-dzien-ochrony-srodowiska

Krótko o statystyce produkcji opon w Polsce

Eksperci w branży oponiarskiej odnotowując spadek sprzedaży opon w latach 2012-2013 liczą na jej wzrost. Już w roku 2014 Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ETRMA) prognozowało, że nastąpi wzrost rynku oponiarskiego o 2-3% rok po roku.

Jak wyglądała produkcja opon w roku 2014?

Według statystyki Produkcji ważniejszych wyrobów przemysłowych z marca 2015 roku prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w roku 2014 wyprodukowano ogółem 42 898 000 sztuk czyli blisko 471 tysięcy ton. W statystyce nie odnotowano opon rowerowych, motorowerowych, motocyklowych czy bieżnikowanych. Produkcja opon samochodowych, ciężarowych i autobusowych to ponad 180 tysięcy ton rocznie.

Na rok 2015 produkcja opon w miesiącu styczniu i lutym odpowiada kolejno liczbom: 3 479 000 oraz 3 366 000 sztuk. W porównaniu z odpowiadającymi miesiącami w roku 2014 odnotowuje się spadek produkcji. W styczniu roku 2014 wyprodukowano 3 939 000 sztuk a w lutym 4 096 000 sztuk.

Ciekawie natomiast przedstawia się tonaż produkcji opon samochodów osobowych, ciężarowych i autobusowych, gdzie odnotowuje się również spadek ich produkcji w sztukach w porównaniu z zeszłym rokiem. Porównajmy go.

W styczniu 2014 roku wyprodukowano w tonach 15 452 tysięcy, w lutym 15 549 tysięcy natomiast w roku 2015 w styczniu wyprodukowano 15 879 ton a w lutym 16 118 ton.

 

 Statystyka produkcji to nie wszystko, czekamy na statystyki sprzedaży, aby dokładnie zorientować się w sytuacji branży oponiarskiej.

 

joomla wellnessLorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s...