Zużyte opony = gumowy surowiec. Nie wyrzucaj, odzyskuj, chroń środowisko

Mroczna przeszłość zużytych opon...

Zważywszy na ogromny tonaż produkowanych co roku opon (ok. 22 mln. ton) oraz długi okres ich rozkładu (≈ 100 lat) zużyte opony są odpadem, który w znaczny sposób obciąża środowisko naturalne. Problem ich zagospodarowania rozwiązują dziś przepisy prawne. Nakładają one na producentów gumowego surowca obowiązki odzysku określonego tonażu wyprodukowanych opon (aktualnie 75%), a na przedsiębiorców obowiązki ewidencjonowania ich działalności w zakresie składowania i przekazywania odpadu do odzysku.

Jednak zanim powstały uwarunkowania prawne regulujące kwestię zagospodarowania zużytych opon, świat sięgał
po różne, często mrożące krew w żyłach rozwiązania. Przykładem może być topienie opon samochodowych na dnie oceanów czy ich zasypywanie piaskami Sahary. Powszechnym zjawiskiem było kiedyś także składowanie opon na wysypiskach śmieci, jak również transportowanie zużytego produktu do krajów "trzeciego świata" celem kontynuacji użytkowania.

W Polsce problem zużytych opon reguluje ustawa z dn. 11 maja 2001 o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, która rozwiązuje m.in. sprawę szkodliwych dla środowiska dzikich składowisk opon. Choć w kwestii postępowania z zużytymi oponami w Polsce nie zawsze było różowo, to warto się pochwalić, że dziś nasz kraj jest jednym z liderów organizowania systemów zbiórki i zagospodarowania zużytych opon!

Źródło:
1. Sobiecki M. Rozwój systemu gospodarki odpadami po oponach samochodowych w Polsce. Zużyte opony samochodowe globalnym problemem ekologicznym.Warszawa 2009.
2. http://www.utylizacjaopon.pl/Default.aspx?PageId=143

Gumowe maty zabezpieczające wybuchy

Jednym z przykładów zagospodarowania zużytych opon w ramach recyklingu materiałowego jest produkcja gumowych mat zabezpieczających. Stosuje się je w miejscach przeprowadzania kontrolowanych wybuchów np. przy rozsadzaniu skał, w celu ochrony otoczenia przed skutkami eksplozji. Substratem do produkcji mat są przede wszystkim opony do samochodów ciężarowych.

Maty są zszywane galwanizowaną lina stalową do uzyskania pożądanego rozmiaru. Przykładowy rozmiar maty to 3 x 6 m. Masa takiego produktu wynosi około 1,3 tony i jest na tyle duża by uniemożliwić wyrzucenie kamieni w powietrze. Kolejną zaletą maty jest tłumienie hałasu oraz ogromnego ciśnienia powietrza, powstałych w wyniku wybuchu. Jest ona łatwa w użyciu i transporcie, co więcej charakteryzuje ją długa żywotność, dzięki czemu może być wielokrotnie użyta.

Przykładem obszaru, gdzie powszechnie stosuje się powyższy produkt jest Skandynawia. Na jej terenie z uwagi na bezpieczeństwo ludzi i mienia, przy wykonywaniu prac związanych z rozsadzaniem skał, stosowanie wspomnianych mat zabezpieczających jest obowiązkowe. Wykorzystanie gumowego surowca w postaci mat zabezpieczających jest kolejnym dowodem na to, że z uciążliwego dla środowiska odpadu, jakim jest zużyta opona, można stworzyć bardzo użyteczny produkt.

Źródło: http://www.bergma.no/polska/maty-zabezpieczajace
Zdjęcie pobrano ze strony: http://www.bergma.no/polska

B jak bieżnikowanie

Jednym ze sposobów zagospodarowania zużytych opon jest ich bieżnikowanie, polegające na zastąpieniu zużytego bieżnika – nowym. Główną masę opony (70 - 80 % ) stanowi jej mechaniczna konstrukcja czyli korpus. Składa się on ze splotu linek stalowych o specjalnym układzie, oblanego odpowiednio dobranymi warstwami gumy. Pozostałe 20 – 30 % masy opony stanowi bieżnik, podlegający procesowi zużywania.

Opony bieżnikować można na zimno lub na gorąco. Pierwszy ze sposobów opiera się na połączeniu przygotowanego korpusu (karaksu) z nowym bieżnikiem, a drugi na odciśnięciu wzoru na wstępnie przygotowanym karaksie i jego utrwaleniu w procesie wulkanizacji. Bieżnikowanie na zimno stosuje się przy oponach do samochodow ciężarowych, zaś metodę na gorąco głównie do opon diagonalnych i do samochodów osobowych.

Opony bieżnikowane są tańsze o co najmniej 30 % od nowych opon do samochodów osobowych, a różnica ta
jest jeszcze większa w przypadku opon do pojazdów "większego kalibru". Opony regenerowane charakteryzują się takimi samymi indeksami prędkości jak nowe, a ponadto często posiadają one głębszy bieżnik w porównaniu do opon seryjnych, dzięki czemu są mniej podatne na zjawisko aquaplanningu. Nie należy także zapominać o najważniejszej kwestii, a mianowicie korzyściach dla środowiska naturalnego. Regenerowanie opon wiąże się z mniejszym zużyciem surowców naturalnych oraz ze zredukowanym o ≈ 2/3 wydatkiem energetycznym. Co więcej dzięki bieżnikowaniu wyrzuca się mniej niepotrzebnych karaksów - niektóre opony bieżnikować można nawet 2-3 razy.

Źródło:
1. http://www.opony.com.pl/artykul/opony-bieznikowane/?id=1009
2. http://autokult.pl/9041,co-warto-wiedziec-o-oponach-bieznikowanych-poradnik
3. http://www.goodyear.eu/pl_pl/tire-advice/retread/environmental-benefits/

Nowy etat dla zużytej opony

Drogie Opony!

Wydawałoby się, że jedynym rozwiązaniem na Wasze "wypalenie zawodowe" (zużycie na drodze) jest zakończenie kariery zawodowej...Jednak jak się okazuje, w dzisiejszych czasach wystarczy trochę się przebranżowić w ramach recyklingu materiałowego, żeby znaleźć nową, równie ciekawą pracę!

Pracodawcy najczęściej oferują zużytym oponom "pracę" w następujących branżach:
1. Ochrona bezpieczeństwa ruchu drogowego. Praca na stanowisku: próg zwalniający (liniowy/wyspowy), podwyższone przejście dla pieszych, wysepka drogowa, podstawa pod znak drogowy oraz pachołek drogowy.
2. Motoryzacja. Praca na stanowisku: dywanik samochodowy, wycieraczka, mata bagażnikowa.
3. Budownictwo i aranżacja wnętrz. Praca na stanowisku: pokrycie dachowe, wycieraczka wewnętrzna, wycieraczka zewnętrzna, wykładzina podłogowa
3. Kolejnictwo. Praca na stanowisku: gumowa przekładka podszynowa.
4. Rolnictwo. Praca na stanowisku: mata legowiskowa dla bydła.
5. Sport i rekreacja. Praca na stanowisku: darń boiska piłkarskiego, nawierzchnia placu zabaw, ścieżka do biegania.

I wiele innych Smile

Wszystkie zużyte opony gotowe podjąć nową pracę są proszone o przesyłanie swojej kandydatury (CV + list motywacyjny) na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi. ;-) Gwarantujemy etat każdej oponie!

 Tongue out

Źródło:
1. http://www.geyer-hosaja.com.pl/
2. Gronowicz J, Kubiak T. RECYKLING ZUŻYTYCH OPON SAMOCHODOWYCH. PROBLEMY EKSPLOATACJI; 2-2007; S: 5-18.

Upcycling

Upcycling jest to proces przekształcania materiałów starych lub nadających się na śmietnik do rzeczy użytecznych, często o pięknym wyglądzie. Założeniem upcyclingu jest powstawanie produktów o wartości wyższej lub niezmienionej w stosunku do przetwarzanych surowców, w przeciwieństwie do downcyclingu, podczas którego wraz z przetwarzaniem dochodzi do pogorszenia jakości materiału. Twórcą powyższego pojęcia jest Riemann Verlag (1999), jednak przykłady postępowania opartego na założeniach upcyclingu znane są nie od dziś. Sytuacjami, które dawniej zmuszały ludzi do przerabiania i ponownego wykorzystywania produktów były przede wszystkim ograniczenie zasobów finansowych lub/i dostepności materiałów. Dziś coraz częściej motywuje nas do tego nasza świadomość ekologiczna. Przykładami upcyclingu z użyciem zużytych opon może być ich przerobienie na elegancki stolik kawowy czy oplecione sznurkiem pufy.
Czy upcycling=recykling?
W procesie recyklingu następuje rozkład surowców (np. papieru, plasiku czy szkła) do podstawowych materiałów, w celu przerobienia ich na nowe produkty, często o gorszej jakości. Z kolei podczas upcyclingowania nie dochodzi do rozkładu materiałów. Kiedy np. potniemy zużytą oponę na mniejsze fragmenty i stworzymy z niej kosz na zakupy, korzystamy wciąż z tego samego materiału. Co więcej taki kosz będzie charakteryzował się większą żywotnością i wytrzymałością w stosunku do kosza tradycyjnego, a więc w tym przypadku nastąpi polepszenie jakości nowego produktu. Jak widać upcycling jest procesem, który wywiera pozytywny wpływ na środowisko naturalne, zmniejszając ilość śmieci trafiających do globalnego strumienia odpadów, a ponadto wiąże się z otrzymywaniem nowych rzeczy o przynajmniej takiej samej jakości jak produkt wyjściowy.

Źródło:
1. http://hipcycle.com/what-is-upcycling
2. Zdjęcie pobrano ze strony: http://ulicaekologiczna.pl/wp-content/gallery/donice-z-opon/melb-flower-garden-022.jpg

joomla wellnessLorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s...