Zużyte opony = gumowy surowiec. Nie wyrzucaj, odzyskuj, chroń środowisko

www.vistaprintdeals.com autocad 2014 educational license autodesk autocad lt 2014 educational license project standard 2016 for sale online standard 2016 purchase autosketch 10 for sale creative suite 6 purchase purchase creative suite 6 master
fireworks cs6 purchase creative suite 6 master collection light price autocad lt 2016 for mac purchase online autocad architecture 2018 for sale oem

Kiedy mówimy, że opona jest zużyta?

Bez niej jazda autem byłaby niemożliwa. Może być mniejsza lub większa, droższa lub tańsza, zimowa lub letnia, jednak na każdą w końcu przychodzi czas...

Jak zatem rozpoznać, że nasze "gumy" powinny już zostać oddane do najbliższego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych?

Poniżej zestawiono najważniejsze czynniki dyskwalifikujące nasze opony przed dalszym użytkowaniem:

1. Głębokość bieżnika o wartości wskaźnika zużycia TWI = 1,6 mm. Taka opona charakteryzuje się znacznie mniejszą przyczepnością do podłoża, zwłaszcza kiedy jest mokre.
2. Uszkodzenia typu: przebicie opony, odsłonięcia/deformacje drutówki, załamania/rozwarstwienie opasania, pofałdowania/ otarcia wewnętrznych warstw gumy czy zniszczenia będące następstwem kontaktu z substancjami żrącymi to także czerwona kartka dla naszych opon.
3. Wiek powyżej 6 lat (wg niektórych producentów - 10 lat ) od daty produkcji, nawet przy zachowaniu dobrych parametrów technicznych opony. Jak twierdzą specjaliści stare opony to większe ryzyko awarii. Dlatego też po upływie 5 lat od daty produkcji zalecane jest poddawanie opon regularnej kontroli pod kątem zmian starzeniowych i zmęczeniowych gumy.

Zatem! Regularnie sprawdzajmy nasze opony, a kiedy się zużyją oddajmy je do najbliższego PSZOK'u, żeby nie marnować tak cennego surowca wtórnego!

Źródło:
1. http://www.michelin.pl/opony/ucz-sie-udostepniaj/poradnik-nabywcy-opon/kiedy-zmienic-opony;
2. http://www.oponeo.pl/artykul/zuzycie-opon-po-czym-je-poznac.

B jak bieżnikowanie

Jednym ze sposobów zagospodarowania zużytych opon jest ich bieżnikowanie, polegające na zastąpieniu zużytego bieżnika – nowym. Główną masę opony (70 - 80 % ) stanowi jej mechaniczna konstrukcja czyli korpus. Składa się on ze splotu linek stalowych o specjalnym układzie, oblanego odpowiednio dobranymi warstwami gumy. Pozostałe 20 – 30 % masy opony stanowi bieżnik, podlegający procesowi zużywania.

Opony bieżnikować można na zimno lub na gorąco. Pierwszy ze sposobów opiera się na połączeniu przygotowanego korpusu (karaksu) z nowym bieżnikiem, a drugi na odciśnięciu wzoru na wstępnie przygotowanym karaksie i jego utrwaleniu w procesie wulkanizacji. Bieżnikowanie na zimno stosuje się przy oponach do samochodow ciężarowych, zaś metodę na gorąco głównie do opon diagonalnych i do samochodów osobowych.

Opony bieżnikowane są tańsze o co najmniej 30 % od nowych opon do samochodów osobowych, a różnica ta
jest jeszcze większa w przypadku opon do pojazdów "większego kalibru". Opony regenerowane charakteryzują się takimi samymi indeksami prędkości jak nowe, a ponadto często posiadają one głębszy bieżnik w porównaniu do opon seryjnych, dzięki czemu są mniej podatne na zjawisko aquaplanningu. Nie należy także zapominać o najważniejszej kwestii, a mianowicie korzyściach dla środowiska naturalnego. Regenerowanie opon wiąże się z mniejszym zużyciem surowców naturalnych oraz ze zredukowanym o ≈ 2/3 wydatkiem energetycznym. Co więcej dzięki bieżnikowaniu wyrzuca się mniej niepotrzebnych karaksów - niektóre opony bieżnikować można nawet 2-3 razy.

Źródło:
1. http://www.opony.com.pl/artykul/opony-bieznikowane/?id=1009
2. http://autokult.pl/9041,co-warto-wiedziec-o-oponach-bieznikowanych-poradnik
3. http://www.goodyear.eu/pl_pl/tire-advice/retread/environmental-benefits/

Gumowe maty zabezpieczające wybuchy

Jednym z przykładów zagospodarowania zużytych opon w ramach recyklingu materiałowego jest produkcja gumowych mat zabezpieczających. Stosuje się je w miejscach przeprowadzania kontrolowanych wybuchów np. przy rozsadzaniu skał, w celu ochrony otoczenia przed skutkami eksplozji. Substratem do produkcji mat są przede wszystkim opony do samochodów ciężarowych.

Maty są zszywane galwanizowaną lina stalową do uzyskania pożądanego rozmiaru. Przykładowy rozmiar maty to 3 x 6 m. Masa takiego produktu wynosi około 1,3 tony i jest na tyle duża by uniemożliwić wyrzucenie kamieni w powietrze. Kolejną zaletą maty jest tłumienie hałasu oraz ogromnego ciśnienia powietrza, powstałych w wyniku wybuchu. Jest ona łatwa w użyciu i transporcie, co więcej charakteryzuje ją długa żywotność, dzięki czemu może być wielokrotnie użyta.

Przykładem obszaru, gdzie powszechnie stosuje się powyższy produkt jest Skandynawia. Na jej terenie z uwagi na bezpieczeństwo ludzi i mienia, przy wykonywaniu prac związanych z rozsadzaniem skał, stosowanie wspomnianych mat zabezpieczających jest obowiązkowe. Wykorzystanie gumowego surowca w postaci mat zabezpieczających jest kolejnym dowodem na to, że z uciążliwego dla środowiska odpadu, jakim jest zużyta opona, można stworzyć bardzo użyteczny produkt.

Źródło: http://www.bergma.no/polska/maty-zabezpieczajace
Zdjęcie pobrano ze strony: http://www.bergma.no/polska

Nowy etat dla zużytej opony

Drogie Opony!

Wydawałoby się, że jedynym rozwiązaniem na Wasze "wypalenie zawodowe" (zużycie na drodze) jest zakończenie kariery zawodowej...Jednak jak się okazuje, w dzisiejszych czasach wystarczy trochę się przebranżowić w ramach recyklingu materiałowego, żeby znaleźć nową, równie ciekawą pracę!

Pracodawcy najczęściej oferują zużytym oponom "pracę" w następujących branżach:
1. Ochrona bezpieczeństwa ruchu drogowego. Praca na stanowisku: próg zwalniający (liniowy/wyspowy), podwyższone przejście dla pieszych, wysepka drogowa, podstawa pod znak drogowy oraz pachołek drogowy.
2. Motoryzacja. Praca na stanowisku: dywanik samochodowy, wycieraczka, mata bagażnikowa.
3. Budownictwo i aranżacja wnętrz. Praca na stanowisku: pokrycie dachowe, wycieraczka wewnętrzna, wycieraczka zewnętrzna, wykładzina podłogowa
3. Kolejnictwo. Praca na stanowisku: gumowa przekładka podszynowa.
4. Rolnictwo. Praca na stanowisku: mata legowiskowa dla bydła.
5. Sport i rekreacja. Praca na stanowisku: darń boiska piłkarskiego, nawierzchnia placu zabaw, ścieżka do biegania.

I wiele innych Smile

Wszystkie zużyte opony gotowe podjąć nową pracę są proszone o przesyłanie swojej kandydatury (CV + list motywacyjny) na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi. ;-) Gwarantujemy etat każdej oponie!

 Tongue out

Źródło:
1. http://www.geyer-hosaja.com.pl/
2. Gronowicz J, Kubiak T. RECYKLING ZUŻYTYCH OPON SAMOCHODOWYCH. PROBLEMY EKSPLOATACJI; 2-2007; S: 5-18.

Niekonwencjonalne wykorzystanie zużytych opon

Powszechnie wiadomo, że recykling materiałowy czy odzysk energetyczny zużytych opon są procesami, które przynoszą wymierne korzyści dla środowiska naturalnego. Dzięki nim oszczędzamy zasoby ziemi, a gumowy surowiec dostaje nowy etat. Nie ukrywajmy jednak, że oba pojęcia brzmią dość poważnie... A jakby spojrzeć na to wszystko z lekkim przymrużeniem oka;-)?

Na pewno każdy z nas widział w swoim otoczeniu jakiś przykład niekonwencjonalnego wykorzystania zużytych opon. Może kwietnik w przydomowym ogródku czy huśtawka nie są pomysłami szczególnie oryginalnymi, ale gdyby zabawić się na przykład w projektanta sztuki, to kto wie, co mogłoby powstać! Jak się okazuje wyobraźnia ludzka nie zna granic! Meble z opon, biżuteria, ubrania, rzeźby - pełen pakiet. Powstał nawet specjalny kierunek sztuki - Recycling Design, wykorzystujący śmieci do tworzenia przedmiotów codziennego użytku czy elementów wyposażenia wnętrz.

Oglądając niektóre z obiektów, trudno wyjść z podziwu, jak designerskie przedmioty można stworzyć ze zużytych opon. Niektórzy z Was zapewne dorzuciliby kilka nowych pomysłów. No właśnie. Być może już niedługo będzie ku temu okazja! Zachęcamy do śledzenia najbliższych wydarzeń na naszej stronie!

Zdjęcie pobrano ze strony: http://www.projekt-dom.com.pl/2015/04/cos-z-niczego-jak-zrobic-meble-ze.html

joomla wellnessLorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s...